Den her er noget forsinket, men sÃ¥dan er det. Den har rumsteret i mit hoved en tid…
Bare et lille gnavent pip: ComputerWorld har fået nyt design, Business.dk findes, Version2 findes. Avisen.dk er der osv osv.
Det er snart noget tid siden. Og de har blogs og kunder, der må bestemme ting. Og brugerne har bare så meget 2.0-magt at det er en fryd. Sidstnævnte kan man mene forskellige ting om. Og det er interessant, her hvor de traditionelle medier finder deres fodfæste i en verden, hvor alle andre har de samme muligheder som dem. Udfordringen er at fordele opgaverne, så de kompetente får gjort det de bør gøre.
Men hvad angÃ¥r kolonner og design og layoutet pÃ¥ de forskellige ‘2.0′-features: Er det det bedste I kan byde ind med? Jon Lund gennemgÃ¥r CW og peger pÃ¥ flere af de ting jeg selv finder problematiske: Jeg har som læser lidt svært ved at regne ud, hvordan ting er prioriteret, hvordan jeg selv øver min evt. indflydelse og hvad det er jeg bladrer i. Det gælder flere af de omtalte sites — og især C.W.
Og noget mere konkret: Jeg er ikke designer, men selv pÃ¥ et tidspunkt, hvor man har prædiket simplicity sÃ¥ længe at det er blevet hype i sig selv, upÃ¥agtet de gode intentioner, sÃ¥ har jeg svært ved at forstÃ¥ man kan stÃ¥ ved det rent grafiske og typografiske arbejde. Der lader ikke til at være noget særligt system i fonte, afstande osv. De fleste ligger tydeligvis stadig under for faste bannerstørrelser, en Windows XP-fascination i udviklingsafdelingen og en generel foragt for alt, hvad der hedder overskuelighed. Gnidrede smÃ¥ kolonner med lister blandet sammen med blog-style nyhedsuddrag, indrammede kasser i alt for mange farver osv. Min pointe er: ‘Den nye stil’ har designmæssige konsekvenser, hvis det skal gøres rigtigt. Og de fleste af de nævnte sites (bedøm selv, hvad der er hvad) overholder ganske ikke, hvad der mÃ¥ anses som god praksis. Designet hjælper i bedste fald med til at kommunikere — det er ikke kun eyecandy.
Og hvis nogen har svært ved at regne ud, hvad der er godt og hvad der er dårligt, så tag et kig på Microsoft, der stadig hænger fast i en meget tech-tung designstil. Tommelfingerregel: Når dit brugerinvolverende 2.0-site ligner MS-promotion, så er det tilbage til tegnebrættet.
Disclaimer: Nyhedssites er en bitch. Der ER meget man gerne vil på især forsiden, og bannere og lister af forskellig art forsvinder ikke bare fordi man har lyst til designe noget lækkert og brugbart. Omvendt: Luftskibet har formået at lave et site, der ikke får øjnene til at gøre ondt.