[DK] Kolonner 2.0

Den her er noget forsin­ket, men sÃ¥dan er det. Den har rum­steret i mit hoved en tid…

Bare et lille gnavent pip: Com­put­er­World har fÃ¥et nyt design, Business.dk findes, Version2 findes. Avisen.dk er der osv osv.

Det er snart noget tid siden. Og de har blogs og kun­der, der mÃ¥ bestemme ting. Og brugerne har bare sÃ¥ meget 2.0-magt at det er en fryd. Sidstnævnte kan man mene forskel­lige ting om. Og det er inter­es­sant, her hvor de tra­di­tionelle medier finder deres fodfæste i en ver­den, hvor alle andre har de samme muligheder som dem. Udfor­drin­gen er at fordele opgav­erne, sÃ¥ de kom­pe­tente fÃ¥r gjort det de bør gøre.

Men hvad angÃ¥r kolon­ner og design og lay­outet pÃ¥ de forskel­lige ‘2.0′-features: Er det det bed­ste I kan byde ind med? Jon Lund gennemgÃ¥r CW og peger pÃ¥ flere af de ting jeg selv finder prob­lema­tiske: Jeg har som læser lidt svært ved at regne ud, hvor­dan ting er pri­or­iteret, hvor­dan jeg selv øver min evt. ind­fly­delse og hvad det er jeg bladrer i. Det gælder flere af de omtalte sites — og især C.W.

Og noget mere konkret: Jeg er ikke designer, men selv pÃ¥ et tid­spunkt, hvor man har prædiket sim­plic­ity sÃ¥ længe at det er blevet hype i sig selv, upÃ¥agtet de gode inten­tioner, sÃ¥ har jeg svært ved at forstÃ¥ man kan stÃ¥ ved det rent grafiske og typografiske arbe­jde. Der lader ikke til at være noget særligt sys­tem i fonte, afs­tande osv. De fleste lig­ger tydeligvis stadig under for faste bannerstørrelser, en Win­dows XP-fascination i udviklingsafdelin­gen og en generel for­agt for alt, hvad der hed­der over­skue­lighed. Gnidrede smÃ¥ kolon­ner med lis­ter blandet sam­men med blog-style nyhed­sud­drag, indrammede kasser i alt for mange farver osv. Min pointe er: ‘Den nye stil’ har designmæssige kon­sekvenser, hvis det skal gøres rigtigt. Og de fleste af de nævnte sites (bedøm selv, hvad der er hvad) over­holder ganske ikke, hvad der mÃ¥ anses som god prak­sis. Designet hjælper i bed­ste fald med til at kom­mu­nikere — det er ikke kun eyecandy.

Og hvis nogen har svært ved at regne ud, hvad der er godt og hvad der er dÃ¥rligt, sÃ¥ tag et kig pÃ¥ Microsoft, der stadig hænger fast i en meget tech-tung design­stil. Tom­melfin­ger­regel: ¥r dit bruger­in­volv­erende 2.0-site ligner MS-promotion, sÃ¥ er det tilbage til tegnebrættet.

Dis­claimer: Nyhedssites er en bitch. Der ER meget man gerne vil pÃ¥ især for­si­den, og ban­nere og lis­ter af forskel­lig art forsvin­der ikke bare fordi man har lyst til designe noget lækkert og brug­bart. Omvendt: Luft­ski­bet har formÃ¥et at lave et site, der ikke fÃ¥r øjnene til at gøre ondt.

Media , . URL.

Comments are closed.